Do gory

 Struktura 3 aktów w prezentacji multimedialnej? Jak ją zastosować, by czerpać korzyści ze storytellingu?
17/12/2022

Struktura 3 aktów w prezentacji multimedialnej? Jak ją zastosować, by czerpać korzyści ze storytellingu?

By

Prezentacja multimedialna wcale nie musi być nudna! Żeby jednak zachwycić publiczność, trzeba się nieco napracować. Czytelny układ, atrakcyjna szata graficzna czy też intrygujące elementy wizualne nie zawsze wystarczają. Potrzeba również dobrze opowiedzianej historii, za co odpowiada storytelling. Dlaczego warto go wykorzystać w prezentacji multimedialnej? Jak zastosować strukturę trzech aktów, by osiągnąć zakładane cele?

Tworzenie prezentacji multimedialnej a storytelling

Jako ludzie uwielbiamy dobrze opowiedziane historie. Wciągająca powieść czy też intrygujący serial jest w stanie pochłonąć nas na kilka godzin. Storytelling wykorzystuje się nie tylko w literaturze czy kinematografii, lecz również w marketingu, a coraz częściej także w prezentacjach multimedialnych. Dzięki niemu omawiane treści można przedstawić w na tyle ciekawie i angażująco, że na długo pozostają w pamięci odbiorców.

reklama

Dobrym przykładem wykorzystania storytellingu w wystąpieniach i prezentacjach multimedialnych są wykłady TED. To motywujące przemowy, które w intrygujący sposób podejmują nawet trudne tematy. Łatwo wzbudzają zainteresowanie odbiorców i zapadają w pamięć. Stanowią więc doskonałą inspirację dla twórców pokazów slajdów.

Storytelling w prezentacjach multimedialnych:

  • wzbudza zainteresowanie odbiorców omawianą tematyką,
  • sprawia, że wystąpienie na długo pozostaje w pamięci odbiorców,
  • skutecznie skłania do działania/refleksji,
  • ułatwia realizację obranych celów,
  • buduje więź z odbiorcami.

Skuteczność storytellingu jest tym większa, im bardziej oddziałuje on na wyobraźnię i emocje odbiorców, stąd też konieczność dobrego poznania grupy docelowej, a także zastosowania technik angażujących publiczność. Wśród tych ostatnich wymienić można strukturę trzech aktów. Na czym ona polega?

Struktura trzech aktów – jak ją wykorzystać podczas tworzenia prezentacji multimedialnych?

Chociaż uniwersalna recepta na stworzenie wciągającej historii nie istnieje, w ramach storytellingu można wyróżnić różne techniki, których zastosowanie ułatwia osiągnięcie sukcesu. Jedną z nich jest struktura trzech aktów. Opisana już w czasach antycznej Grecji przez Arystotelesa, początkowo odnosiła się do sposobu konstruowania dramatu przez pisarza. Dzisiaj stosowana jest również w epice i kinematografii. Z powodzeniem można ją też wdrożyć podczas wystąpień, którym towarzyszy prezentacja multimedialna.

Struktura trzech aktów pozwala stworzyć wciągającą z punktu widzenia odbiorcy historię. Służy również jej uporządkowaniu oraz ustaleniu chronologii i hierarchii zdarzeń w ramach konstruowanej opowieści. Opisuje podróż bohatera, który staje przed wyzwaniem i rusza w drogę, aby mu sprostać. Nie musi dosłownie przemieszczać się z punktu A do B, lecz np. nabywać wiedzę, umiejętności, produkty lub usługi, dzięki którym po dotarciu do punktu końcowego będzie w stanie rozwiązać trapiący go problem.

  1. Akt pierwszy. To przedstawienie bohatera, którym może być nie tylko osoba fizyczna, ale również firma, w jego naturalnym środowisku. Pozwala to nawiązać relację z odbiorcami.
  2. Akt drugi. Na drodze bohatera pojawia się przeszkoda. To punkt wyjścia do dalszych „przygód”, w ramach których doświadcza on różnych wyzwań, szukając rozwiązań problemu.
  3. Akt trzeci. To konfrontacja z wyzwaniem i znalezienie rozwiązania, np. dzięki zdobyciu nowych umiejętności lub zakupieniu produktu.

Storytelling jest coraz częściej wykorzystywany podczas tworzenia prezentacji multimedialnych. Angażuje bowiem odbiorców i sprawia, że z zainteresowaniem wsłuchują się oni w prezentowane treści. Takie efekty można uzyskać, wykorzystując m.in. strukturę trzech aktów. Przedstawia ona podróż bohatera, który mierzy się z różnymi przeciwnościami i na koniec – uzbrojony w nowe umiejętności, wiedzę, produkty lub wsparcie specjalistów – rozwiązuje swój problem.

Prev Post

Grzyb na ścianie – metody pozbycia się problemu

Next Post

Klimatyzacja mieszkania – na co możesz się zdecydować?

post-bars

Podobne