Do gory

 Etapy budowania silnej marki osobistej
23/07/2022

Etapy budowania silnej marki osobistej

By

Ułatwia znalezienie dobrze płatnej pracy, przyciąga klientów i partnerów biznesowych, daje poczucie zawodowego spełnienia i robi wrażenie. Silna marka osobista, bo o niej mowa, jest źródłem wielu korzyści. Zanim jednak będziesz czerpać z niej pełnymi garściami, musisz ją zbudować. Jakie są najważniejsze etapy budowania silna marki osobistej?

Silna marka osobista? Zacznij od diagnozy siebie

Nijaka marka osobista nie przyciągnie nikogo. Jeżeli ma budzić zaufanie i mówić za Ciebie, powinna być autentyczna i zgodna z Tobą. Dlatego zastanów się dobrze, co masz do zaoferowania, a czego jeszcze musisz się nauczyć. Odrzuć puste frazesy w stylu „umiejętność analitycznego myślenia”, „komunikatywność” czy też „koncentracja na celu”. W rzeczywistości niewiele mówią one o Tobie jako o pracowniku czy partnerze biznesowym. Zajrzyj w głąb siebie, by lepiej zrozumieć motywacje, którymi się kierujesz.

reklama

Żeby ustalić mocne i słabe strony, możesz też poprosić dotychczasowych współpracowników o opinie. Nie obawiaj się konstruktywnej krytyki. Dzięki niej zdiagnozujesz obszary, które wymagają pracy. Nie koncentruj się jednak wyłącznie na nich. Przecież masz tak wiele do zaoferowania. Rozwijaj więc również swoje talenty.

O feedback poproś też przyjaciół i rodzinę. Niektóre przymioty ujawniają się bowiem dopiero przy bliższym poznaniu. Zastanów się, jak możesz je przełożyć na sferę biznesową i co możesz dzięki nim osiągnąć.

Analiza SWOT w budowaniu silnej marki osobistej

Na tym etapie warto też dokonać analizy SWOT. To narzędzie zarządcze, które sprawdza się nie tylko w przypadku dużych przedsiębiorstw. Z uwagi na elastyczność powodzeniem można je też wykorzystać podczas budowania marki osobistej. W jej ramach określa się:

  • S – strengths, czyli mocne strony. W czym jestem dobra/dobry? Jakie cechy mogą stanowić o mojej przewadze nad konkurencją?
  • W weaknesses, czyli słabe strony. Czego nie potrafię? Nad czym warto popracować, a co oddelegować innym?
  • O opportunities, czyli szanse. Jakie uwarunkowania zewnętrzne mogą pomóc mi w rozwoju marki osobistej?
  • T – threats, czyli zagrożenia. Jakie uwarunkowania zewnętrzne mogą zagrozić marce osobistej? Co może zmienić się na jej niekorzyść?

Analiza SWOT to przydatne narzędzie, które wymusza myślenie strategiczne. Odpowiednio przeprowadzona daje rzetelny obraz sytuacji. Pozwala określić priorytety rozwoju zawodowego i osobistego, a także ułatwia wcielenie wizji marki osobistej w życie oraz osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Budowanie marki osobistej – określ grupę docelową

Każda marka powstaje dla kogoś – klienta, pracodawcy, partnera biznesowego. Ma on różne potrzeby, problemy i oczekiwania. Jest wyjątkowy. Żeby więc zachęcić go do zakupu lub współpracy, należy trafić w sedno jego pragnień, najlepiej tych głęboko ukrytych. Najpierw jednak trzeba je poznać. Dlatego określenie grupy docelowej to kluczowy etap budowania silnej marki osobistej.

W tym celu można posłużyć się różnymi kryteriami – społeczno-demograficznymi, ekonomicznymi, psychograficznymi i behawioralnymi. Na ich podstawie tworzy się persony, modelowe profile klientów, pracodawców lub partnerów biznesowych. Pozwala to spojrzeć na markę osobistą z perspektywy odbiorcy i jego potrzeb. Dzięki temu lepiej odpowiada ona realiom rynkowym.

Jak zbudować silną markę osobistą? Nie zapominaj o konkurencji

Analiza konkurencji to kolejny ważny krok podczas budowania silnej marki osobistej. Dostarcza ona użytecznych informacji i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Nie chodzi jednak w tym przypadku, by pod wpływem analizy rezygnować ze swojej tożsamości, na siłę ją budować lub bezmyślnie kopiować działania innych osób. W marce osobistej liczy się bowiem autentyczność. Potencjalni odbiorcy szybko wyczują fałsz.

Budowanie silnej marki osobistej to proces, który trwa. Składa się on z wielu etapów, które warto rozłożyć na mniejsze działania, by nie stracić nad nimi kontroli. Warto więc posłużyć się wsparciem specjalistów. Coach lub mentorka biznesowa z doświadczeniem pomoże w obraniu własnej ścieżki zawodowej i stworzeniu unikalnej marki osobistej.

źródło: Ewanizio.pl

Prev Post

Urządzenia peryferyjne do kas i drukarek fiskalnych – przegląd dostępnych rozwiązań

Next Post

Istotne kwestie formalne przy pogrzebie dziecka

post-bars

Podobne