Co to jest Trening Umiejętności Społecznych? Na czym polega?
Twoje dziecko ma problemy z koncentracją, regulacją emocji lub dostosowaniem się do zasad panujących w przedszkolu? A może odczuwa lęk, nie toleruje krytyki lub boryka się z ADHD albo autyzmem, przez co ciężko mu odnaleźć się w grupie? Trening Umiejętności Społecznych może pomóc mu uporać się z trudnościami, z którymi się zmaga. Sprawdź, na czym on polega.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – co to? Na czym polega? Komu może pomóc?
Człowiek jest istotą społeczną i do prawidłowego rozwoju psychofizycznego potrzebuje relacji z innym ludźmi. Wszelkie problemy z prawidłowym funkcjonowaniem w grupie odbijają się nie tylko na jego samopoczuciu, ale i poczuciu własnej wartości. Bagatelizowane mogą prowadzić do izolacji społecznej, lęków i depresji. Szczególnie mocno odczuwają to dzieci i nastolatkowie. Nie rozumieją bowiem, dlaczego nie są akceptowane przez rówieśników.
W dłuższej perspektywie poczucie osamotnienia ma niszczący wpływ na psychikę. Z tego względu należy z nim walczyć. W jaki sposób? Jednym z nich jest Trening Umiejętności Społecznych (TUS). Są to zajęcia stymulujące rozwój emocjonalno-społeczny, kierowane do dzieci i nastolatków, które mają trudności z kontaktami z rówieśnikami i odnajdywaniem się w grupie.
Prowadzone w ramach TUS spotkania odbywają się zazwyczaj w kilkuosobowych zespołach, w których skład wchodzą dzieci i nastolatkowie w podobnym wieku. Podczas zajęć poznają oni m.in. schematy zachowań, co pozwala im lepiej zrozumieć kontakty międzyludzkie, a także uczą się, jak wyrażać swoje emocje w sposób akceptowany przez innych. W efekcie wiedzą, jak przestrzegać norm społecznych, a jednocześnie czuć się komfortowo w relacjach z rówieśnikami.
Trening Umiejętności Społecznych – dla kogo odpowiedni?
Trening Umiejętności Społecznych nie tylko doskonali umiejętność prawidłowego funkcjonowania w grupie, ale również ma pozytywny wpływ na rozwój osobowości uczestników. Uczy, jak odnajdywać się w codziennych sytuacjach, zjednywać sobie ludzi, rozumieć ich intencje, zaznaczać granice czy też prosić o pomoc. TUS jest kierowany do dzieci i nastolatków, które:
- mają trudności w nawiązywaniu znajomości,
- nie potrafią odnaleźć się w grupie,
- mają problemy z koncentracją i regulacją emocji,
- nie tolerują krytyki,
- nie dostosowują się do zasad panujących w przedszkolu lub szkole,
- odczuwają znaczny lęk przed kontaktami z rówieśnikami,
- cierpią na zaburzenia lękowe, ADHD, autyzm i zespół Aspergera.
Jakie umiejętności społeczne rozwija TUS?
Wysoko rozwinięte umiejętności społeczne nie tylko ułatwiają nawiązywanie kontaktów i relacji z rówieśnikami, ale również sprawiają, że funkcjonowanie w społeczeństwie jest łatwiejsze. Budują także poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości, co sprzyja ogólnemu rozwojowi psychofizycznemu.
W ramach TUS rozwijane są takie umiejętności społeczne jak:
- empatia,
- uważne słuchanie,
- komunikacja i współpraca w grupie,
- rozpoznawanie własnych emocji i kontrola nad nimi,
- interpretacja uczuć innych,
- rozwiązywanie konfliktów,
- asertywność,
- zwracanie się o pomoc,
- znajomość norm społecznych.
Na zajęciach TUS dzieci i nastolatkowie w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach wchodzą między sobą w interakcje. Odgrywają scenki z życia codziennego, analizują zachowania pojawiające się w inscenizacji. Definiują, które są asertywne, a które agresywne lub pasywne. Pracują nad właściwymi stylami komunikacji i ćwiczą schematy działania, które mogą wykorzystać np. podczas nawiązywania znajomości czy też rozwiązywania konfliktu z rówieśnikiem.
Umiejętności społeczne nabyte przez dzieci i młodzież w trakcie TUS zostają z nimi na całe życie. Ułatwiają funkcjonowanie nie tylko w grupie rówieśniczej, ale również w społeczeństwie. Jeżeli więc widzisz, że Twoje dziecko lub uczeń potrzebuje pomocy, nie wahaj się skontaktować z placówką, która oferuje zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych. Otrzymasz od niej wszelkie informacje i wskazówki co do dalszych kroków.